Mot Portugal

2012-09-21

Det känns som evigheter sedan vi åkte över Biscaya , men egentligen är det bara en vecka sedan!

Mycket har hänt sedan sist vi skrev i bloggen, kanske inte så stora händelser men för oss är dagarna fyllda med små äventyr.

Vi lämnade La Coruna den 16:e, ett snabbt beslut togs, antingen stannar vi några dagar till på grund av en kuling som var på väg mot nordvästra Spanien eller dra en bit ner för Galiciska kusten.
Björne var först lite emot beslutet att gå innan vi hade hittat en ny kompressor till kylskåpet, men jag (Therese) lyckades övertala honom.
Så så blev det, kasta loss och dra fortast kvickt.....
Vädret var lovande och vindarna svaga
Det hade lovats att vindarna skulle vrida mot väst senare under eftermiddagen, perfekt! Då kan vi segla hela vägen till Bayona som var vårt mål, 150 NM längre söderut, alltså skulle det bli nattpass,  men efter tre nätter på Biscaya kändes en natt som en fjärt i havet.

Det blev ingen segling.....
Vinden vägrade vrida sig till väst så det var bara att stå och se glad ut med motorn på med rak sydlig vind. Som tur va var vinden svag och inte alls kall och jobbig.
Nattseglingen var trevlig med 2 timmars pass för mig och Björne.
Delfinerna kom och höll oss sällskap en stund. Jag trodde inte dom var intresserade av båtar med motor på, men ack där hade jag fel. När dom tröttnat på att simma bredvid Gaija drog dom sin väg.
Bra musik eller en talbok är heller inte fel när man sitter ensam på nattseglingar och självklart något gott att tugga på!

Vi kom in till Bayona tidigare än väntat, med lugnt vatten och strömmen med oss gjorde vi ca 7-8 knop.

Att komma in till Bayona var en otroligt vacker syn, gröna kullar som ramade in fiskebyn och små sandstränder som såg så lockande ut att man ville bara dit och lägga sig i den varma sanden.

Galiciska kusten är majestätisk med sina berg.

Bayona är en fiskeby, dom flesta livnär sig på fisk och skaldjur och överallt ser man små fiskebåtar som traditionellt fiskar ute på Atlanten.....Fint att se istället för industrifiske.

Vi ville ju inte missa detta mecka för skaldjur, då vi är tokiga i havsdjuren i den här familjen.
Så vi begav oss ut för att frossa och det kan man säga att det fick vi verkligen göra!! Jag var i himmelriket!

Vi hade otroligt fint väder och till sandstranden fick det bli, men det var endast Pim som vågade sig i vattnet som uppmätte hela 19 grader....burr, alldeles för kallt för mig!

Vi stannade i Bayona till den 20:e då vi hade beställt och fått en ny kompressor till kylskåpet
 (det är otroligt vad man lär sig snabbt att leva utan kyl när man blir tvungen).

Vi tog oss vidare till Viana do Castelo som ligger i Portugal, solen sken och helt plötligt ifrån ingenstans blev det dimma, man såg inte längre än ca 100 meter, radarn slogs på och det kändes tryggt att ha den i detta läge. Det var en sån tjocka att det rann fukt både ifrån oss och båten, har aldrig varit med om en sådan väderomställning förut.

Vi hade en waypoint som skulle ta oss till piren som leder in oss till hamnen, vi gled sakta mot den för att kunna urskilja något av det som komma skall, helt plötligt dök det upp en hög pir där vågorna slog emot. Lite skrämmande var det när den dök upp så plötsligt.
Men sakta förvann dimman och vi kunde glida in till hamnen, nu skulle vi bara ligga en natt där så vi blev hänvisade till en vänte-ponton utanför, där vi låg i strömmen som hade en hastighet på ca 3 knop.

I dag har vi tagit oss till Leixoes, en fiskehamn som inte är så mycket att skryta om. Men en natt här kan man väl stå ut med.

I morgon har vi tänkt att ta oss till Aveiro som ska vara Portugals Venedig sägs det.
Det ska bli trevligt och mer om det stället kommer i nästa blogg.