Vidare söderut

2012-09-29

Ibland blir det inte riktigt som man hade tänkt sig.

I förra blogginlägget skrevs det att vi skulle till Aveiro som låg endast 33 NM ifrån Leixoes.

Vi visste av väderprognosen att det skulle börja blåsa upp till kvällen, så planeringen var att dra dit på morgonen och komma fram innan vinden friskade på.

Så på morgonen gjorde vi i ordning snabbt och drog, tyvärr skulle det bli sydliga vindar men så länge dom var svaga är det ok.

Men efter halva vägen och mycket mer vind än i början och vågor som sköljde över både båt och oss som satt i sittbrunnen togs ett mycket moget och klokt beslut att vända om till Leixoes. Annars hade vi riskerat att komma till Aveiro i oväder och hårda vindar. De brukar stänga hamninloppet och då hade vi stått där med skägget i brevlådan:-)

Så med svansen mellan benen kom vi tillbaks till marinan igen och där blev vi liggande till onsdag den 26:e.
Men inte gjorde det så mycket vi roade oss med att åka in till Porto, som är en ganska stor stad.

Den 26:e fick vi äntligen vinden med oss och nästa mål var Cascai.
Tyvärr fick vi skippa Aveiro för den här gången, men man kan inte få allt här i livet.

Vi hade 165 NM hit och det gick fantastiskt bra med härlig halvvind/ slör hela vägen.

Nu ligger vi för ankare utanför marinan, precis intill staden och stränderna runt om.
Det är en otrolig vacker stad, men väldigt turistig.
Idag har vi haft en heldag inne i Lissabon, vi tog lokaltåget in som tog ca 30 minuter.
Strosade runt och åt en riktigt god lunch.
Just i dag hade Portugiserna demonstration emot regeringen och det var ett fasligt liv och mycket folk i staden.

I morgon den 30:e ska vi fira vår stora tjej, Linnea som fyller hela 17 år, tvätta en stor tvätt och handla en massa mat sen hade vi tänkt att ta oss till Kanarie öarna på måndag.
Vindarna just nu ser perfekta ut och eftersom det är 700 NM dit och tar ca 6 dagar så måste vi vara riktigt säkra på att det inte kommer in någon otäck orkan som just nu cirkulerar ute på atlanten.

Så nästa blogg kanske sker på kanarias.

Kram på er alla

1. Gratta Linnea och lycka till på överfärden.
    Blev lite orolig när ni inte skrev något.
    Här hemma är vi förkylda och har härliga 10 grader med friska regniga vinder, hmhm.
    Sol och värme låter mycket bättre.
    Vi har äntligen fått vatten igen. Var utan i en vecka, men nu är brunnen tryckt och pumpen fixad, så nu har vi vatten som aldrig förr. Jippii.
    Många kramar till er alla från familjen Gustafsson

2. Va??trodde ni va på grisfest på kanarias o hällde i er massor av sangria vid det här laget,nä nä i Potugal o demonstrerade UPP TILL KAMP systrar o bröder KPMLr.
    Ha en härlig överfart sailers,
    (själv mastade jag av igår o tar upp nästa helg)trist ;-((
    Hälsa o gratta Linnéa
    Mr X

3. Hej på er alla! Äventyret forts. Vill önska er en lyckad färd över till Kanarias. Nu är det "bara" 2v. kvar till D landar och hälsar på er. Så vill vi gatulera födelsedagsbarnet (idag 30/9), Linneá. Hipp Hipp Hurra!