Äh nu ba´ - Aruba

2013-03-08

I måndags kom vi till Aruba efter ca. ett dygns segling från Bonaire. Det tog ett bra tag innan vi kunde ankra utanför Palm Beach. Vi har nämligen ingen pilot-bok för Aruba. Det verkar inte finnas någon att få tag på.

Enligt den lilla information vi hade skulle vi gå in i Oranjestad hamn för inklarering. Men när Björne anropade hamnkontrollen fick vi reda på att inklarering görs i Barcadera hamn, ca. 5 NM söder om Oranjestad.

För säkerhets skull vinkade Björne till sig några käcka gossar från kustbevakningen som åkte förbi i sin gummibåt. Två av dem äntrade vår båt och visade på sjökort var Barcadera låg. I vanlig ordning ställde de några undersökande frågor också.

Väl framme i Barcadera hamn fanns inte tillstymmelse till skyltar eller tecken på var tull och immigrationspolis kunde gömma sig. Eftersom det nu bara var en timme till skymning beslutade vi att gå norrut igen för att ankra utanför turiststranden Palm Beach.

Dagen efter tog vi så en minibuss till Barcadera för inklarering. Efter en del diskussioner med busschaufför och övriga passagerare på bussen lyckades vi till slut nå konsensus om var tullen kunde ligga.

Björne knallade dit glad i hågen endast för att få beskedet att båten måste läggas till vid kajen i samband med inklarering. Håhåjaja...

Nåväl - det var bara att åka tillbaka till Palm Beach och ta upp ankare och åka tillbaka igen. I styv kuling rätt i fejset!!!!

Efter inklarering åkte vi in till Oranjestad och lade oss i marinan. Det finns helt enkelt inget bra ställe att ligga på svaj vid här. Det blåser konstant friskt med kuling-byar och utanför de långgrunda stränderna åker det ideligen båtar fram och tillbaka med turister efter sig hängande på, i eller efter fallskärmar, bananbåtar och wakeboards. Skvalpigt med andra ord.

Här i Renaissance Marina i Oranjestad ligger vi dock bra bredvid några lustjakter. Vi har fri tillgång till hotellets poolområde och privata ö så det finns inget att klaga på.

I onsdags mötte vi upp med Mia och Ruben som kommit hit för två veckors semester. Det är verkligen kul med besök hemifrån och det blev ett minst sagt glatt återseende när vi knackade på deras hotellrum. Ett nästan ännu gladare återseende blev det när Mia plockade fram en jättepåse från Karamellkungen, skinkost, kaviar och sill.

Onsdagen ägnades på stranden och på torsdagen gick vi ut och åt middag på Iguana Joe´s. Ett ställe med portionerna anpassade efter amerikanska turister.

Aruba är mycket annorlunda jämfört med Bonaire. Detta är en ö anpassad för dollarturister. Enorma hotell med all service man kan tänka sig. Huvudstaden Oranjestad smockfylld med svindyra butiker. Det mesta här handlar om att sprida dollar så fort som möjligt. Det ligger ständigt två gigantiska kryssningsfartyg i hamnen och de byts ut varje dygn.

Trots detta så är faktiskt Aruba den enda ö där det finns kvar någon ursprungsbefolkning - Arawakerna. Vi har sett en sådan gumma.

Här kommer vi nu ligga tre veckor. Mia och Ruben blir kvar i två veckor till och nästa vecka kommer Daniel. Hurra för Linnea!

Hej så länge från oss.

1. Tjingeling,
    Skönt att höra att ni kommit fram.
    Här hemma har vårsolen börjat titta fram, men minusgraderna hänger sig kvar på nätterna. Men det är riktigt skönt på dagarna.
    Jag har börjat mitt nya jobb och har halvtidsuppdrag inne i city. Så det är skönt att ha kombinationen med kort resa och ändå stadens puls.
    Imorgon är finalen på melodifestivalen, som vi i år följt varje avsnitt pga att Julia ska gå dit imorgon på sista genrepet, så hon är jätte spänd
    Må så gott. Kram från familjen Gustafsson

2. Hej på er alla! Snart är det dags för D att äntligen få hälsa på. Det börjas packa idag (Det blir lite påfylning av olika svenska "delikatesser" och kaffekokare). Vårsolen har nu börjat värma, men kylgraderna håller i sig. Jag lääängtar efter värme och sol, så jag är riktigt avundsjuk på er och D just nu. Ta hand om er, njut och må så gott! Lägg gärna in en bild på D och L när han är framme så vet vi att allt har gått bra. Kram fr. U och M.

1. Hej
      Det ska bli kul att Daniel kommer och hälsar på igen. Vi har rekognoserat och planerat så att han ska få det så bra som möjligt här. Imorgon möter vi upp på flygplatsen. Ha det så bra därhemma.