Bland sköldpaddor i Tobago Cays och sandrev på Saint Vincent

2013-01-14

Fredagen den 11 januari gav vi oss iväg från Bequia. Lite sorgset var det. Denna ö är förtrollande vacker. Kanske besöker vi den någon gång till på resan.

Vi hade beslutat oss för att besöka Tobago Cays ett par dagar. "The Cays" är en nationalpark bestående av ett antal små paradisöar utan fast boende befolkning ungefär 25 NM från Bequia.

På eftermiddagen när vi anlände gjorde åsynen av öarna oss inte besvikna. Dock visade det sig svårankrat och efter ett antal försök så tog vi en boj istället.

Snorklingen här är svårslagen med sköldpaddor och rockor alldeles intill båten. Linnea och Josef hoppade i på direkten. På kvällen första dagen firade vi med vin och en underbar Moussaka tillredd av Therese.

På lördagen tog vi jollen in till den lilla ön Baradal och gick på upptäcksfärd. Det visade sig att ön är fullständigt nedsållad med Leguan-ödlor. Dessa urtidsdjur, som ser riktigt elaka ut, verkade inte ett dugg rädda för oss när vi kom klampande i våra flip-flops. Undertecknad gick inte närmare än en meter kan jag säga. De största vi såg var väl över 1,5 meter långa. Verkligen coola djur.

På eftermiddagen åt vi två nyfångade humrar grillade med vitlök. Gott!

Söndag morgon var det dags att ge sig av mot Saint Vincent. Vi fick en underbar segling i bidevind upp till hamnen Blue Lagoon.

Blue Lagoon är, som namnet antyder, verkligen en lagun instängd av sandrev med endast två öppningar. Den ena markerad med ett djup på mellan 1,8 och 2,4 meter beroende på tidvattnet. Den andra öppningen är omarkerad och dödskallemärkt i vår pilot-bok.

När vi angjorde mot lagunen anropade Björne marinan för att få information om djupet i kanalen. De svarade mycket informativt att djupet är "mellan 6 och 7 feet". Tack för det svaret! Vår båt är också mellan 6 och 7 feet djup. Allting löste sig dock för 20 US-dollar. Mike från marinan lotsade oss in genom den "livsfarliga" omarkerade södra kanalen. Det var minst sagt en speciell känsla att gå in mellan svallvågor som slog över revet.

Vi tog en bryggplats vid marinan. Det var ganska länge sedan vi låg vid brygga så vi tyckte vi kunde unna oss det.

När detta skrivs ligger Björne och Therese vid Hotell Mariners pool och latar oss. Två nätter för oss själva var 40-års presenten från Therese pappa till henne. Perfekt! Ikväll tar vi oss en middag på den franska verandan. Perfekt igen!

Utsikten från hotellet finns inget att klaga på. Ha det så bra!