Marinaliv i Rodney Bay

2013-01-25

Så har vi rört oss från ljuvliga Marigot Bay till nordvästra kanten av Saint Lucia, närmare bestämt Rodney Bay.



Rodney Bay Marina är en enorm anläggning med hundratals båtar av alla storlekar liggande vid gigantiska pontonbryggor. Själva marinan med dess omgivning kan närmast liknas vid ett litet samhälle innehållande allt man kan behöva.



Utanför marinan ligger Rodney Bay med 1,5 kilometer sandstrand längst in. I nordväst avslutas bukten med Pigeon Island, en gång ett viktigt strategiskt fäste för den engelska flottan. Idag är det nationalpark. Från bukten ser vi Martinique i norr på bara 25 sjömils avstånd.

Här ligger vi nu tillsammans med ett gäng andra svenskar; Victory, s/y Elin och Miss My. Alla med barn i Pims ålder.

Dagarna ägnas åt bad i poolen, öl i baren, besök i shopping-center och om det blir lite tid över - reparationer. Det har varit fasligt varmt de senaste två dagarna, säkert uppåt 35 grader. Det är svårt att veta, termometrar är något man har i kylskåp här. Utomhustemperaturen är ointressant. Samma med barometrar. Ja, man har dem inte i kylskåpen men de lyser med sin frånvaro. Vår i båten har knappt rört sig sedan Kanarieöarna. Ett tag trodde vi den var trasig men i dessa trakter rör den sig inte mycket på sig mer än ett par gånger per år.

Så ett meddelande till fabrikanter av båtprylar i allmänhet och förlanternor i synnerhet: Hur i h....e tänker ni när ni bygger marina produkter som inte tål lite vatten alternativt går i två delar vid minsta lilla stänk. Idioter! Det verkar som de flesta grejor som görs är anpassade för ett stilla kuskande runt i skärgården. Börjar det stänka lite så bör man genast uppsöka nödhamn. De svindyra prylarna håller nämligen inte för mer än så. Skärp er!!!!!!!

Vi blir kvar här några dagar innan vi beger oss till Martinique. Mer på bloggen kommer.

Hoppas ni har det bra i Sverige. Hav hopp - våren kommer.

3 kommentarer:

  1. Pim, tack för kortet. Jag har fått ett litet lamm med randigt halsband. Jag saknar dig och älskar dig. Jag längtar tills du kommer hem. Jag vill gärna när du kommer tillbaka åka skridskor med dig. Kram från Denise (mamma skrev det jag sa, hon hälsar)

    SvaraRadera
  2. Åååå vad jag saknar dig!! Jag vii gärna åka skridskor med dig när jag kommer hem, fast jag kan inte åka skridskor men jag kan snorkla bra!
    Kan vi skaipa någon dag Denise?

    SvaraRadera
  3. Det vill jag gärna maila gärna mamma numret trunklingen@telia.com

    SvaraRadera