Rule Brittania....

2012-08-24

Då har vi äntligen kommit hit till England!
Efter några trevliga dagar med värme och sol i Belgien tog vi det "stora" klivet över till England, det känns som en milstolpe på vår resa och känner att nu är vi nära den riktiga värmen.
Vägen hit gick smidigt med en lugn sjö, sol och lagom vind från sydväst, tyvärr fick vi gå gaska mycket för motor men eftersom vinden ska öka rätt rejält i natt och fortsätta även på lördag med regn och hårda vindar bestämde vi att vi var klara med Belgien och ville vidare på vår resa.
Vi kom till Ramsgate efter 9 timmar och 45 minuter. Det är ca 65 NM hit, en hel dag med andra ord och det är inte första gången vi seglar långa sträckor och för varje gång känns det lättare och lättare. Ni kanske undrar var man gör på båten en hel dag för att det ska flyta på, självklart turas jag och Björne om att styra, skota och ta upp och ner med segel ( det kan ju inte bara var en med biffiga armar på båten)....
Och eftersom vi inte har riggat vindrodret än är det bara att stå och se glad ut.
Linnea passar på att sova länge och kommer upp lagom till lunch (det blir andra tider när skolan börjar på måndag). Hon sitter gärna med oss i sittbrunnen om vädret är behagligt annars är det film på pc som gäller. Pim hon leker hur bra som helst nere i båten och i bland får man en smärre chock när man kommer ner och det ser ut som ett bombnedslag, men vem kan klandra, hon sätter på sig sin prinsesstass och leker att hon är Törnrosa eller Askungen, är det möjligt ser hon även på film men mest tycker hon om att äta under resan och det slår aldrig fel, så fort vi ska iväg är Pim hungrig;)
Annars blir det någon enkel lunch (beror mycket på hur stora vågor det är) och vad man kan skrapa fram i gömmorna. Ofta blir det matiga smörgåsar men det har tyvärr varit lite för mycket korv av alla sorter sen Tyskland och vi känner oss ganska mätta på dessa. Men ideerna på vad man ska äta för varje dag till lunch och middag börjar sina och man springer omkring i affären som en förvirrad höna.
Nu blir vi kvar här i Ramsgate till söndag sedan beger vi oss ner mot Brighton där vi förhoppningsvis har ett paket med några skolböcker i som väntar på oss.