På fri fot i den Frisiska övärlden

2012-08-08

Nu var det ett tag sedan vi bloggade, men det är inte lätt att hitta trådlöst internet på vissa ställen.

Vi vill tacka alla som kommer med glada tillrop på bloggen, det värmer gott och vi saknar er alla.

Men en uppdatering ifrån där vi slutade ska vi försöka sammanfatta.

Vi kom i väg ifrån Brunsbüttel vid 12 tiden, genom slussen som gick galant (börjar bli van nu) ;-) drog vi vidare till Cuxhaven som är den närmsta gästhamnen efter kanalen.
Hamnen är ganska stor med alla faciliteter och i stan fanns det mesta, vi hittade till och med en båtaffär där vi köpte en ny pentrypump då den förra läckte som ett såll.

Torsdagen den 3e gick vi upp innan tuppen kl 03.30 för att dra vidare till ön Spiekeroog som ligger ca 50 NM och för att komma in dit måste man ha högvatten.

Det var mörkt men spännande och vi fick se solen gå upp i en rödsprakande himmel.

Färden gick fint men tyvärr fick vi gå hela vägen för motor då vi hade vinden som Björne brukar säga "straight in the kisser".

Vi kom in till Spiekeroog med lite kittel i magen och blicken stadigt på djupmätaren.....puh det var inte långt ifrån. Väl inne skulle vi hitta en plats men hamnen var liten och med det djup vi har 2,10 meter så kunde vi inte ligga för långt in i hamnen, men en snäll tysk snubbe ropade till oss att vi kunde ta en öbos plats eftersom han var bortrest ( ibland ska man ha tur) och bästa långsidesplats och allt.

Väl på plats gick vi på upptäcksfärd in till byn, den var superfin och så pittoresk med små cafeer, restauranger och delicatessbutiker med allt en gourmet som jag älskar.

I mataffären hittade vi det vi sökte och det bästa är att en flaska rött kostar endast 18 kr och det var gott!

Vi grillade en god köttbit och fick nästan köttbiten i halsen när Björne berättade med en entusiastisk stämma att snart har vi bara 0,5 meter djupt, först trodde jag att han skämtade mig aprillo, men när jag med fågelholksfejs tittade upp och såg att det intevar mycket till hamn kvar var jag tvungen att få bekräftelse ifrån en tysk bredvid oss att vi inte skulle ramla som dominobrickor när tidvattnet är som lägst.

Lite lugnare blev jag när han lugnt berättade att man gräver ner sig i den mjuka sand/dyn. Björne var helt till sig i brallan och tyckte det var så spännande att han inte kunde vara stilla en sekund, jag tror han lodade mint 5 gånger under ebbens gång.

Efter 2 nätter där var det dax att röra på sig, nästa stopp skulle bli Borkum, sista ön på tysk mark.
Vi planerade att dra ca kl 14 ifrån Spiekeroog, då skulle vi ha strömmarna med oss i några timmar och komma fram till Borkum på natten, alltså första nattseglingen för oss.

Vinden var fin och helt plötsligt ifrån ingenstans låg en säl 5 meter i från båten, jippi vårt första djur i vattnet på resan!!

Skymningen föll och det blev mörkare och mörkare. Till slut såg vi bara en massa blinkande röda, gröna och vita boj-ljus, det var spännande men också sövande, så förbaskat trött blev jag att sitta och styra och bara höra vågorna omkring oss ( kan bero på att vi hade tagit postafen som man blir väldigt trött av) vågorna gungade en sömnig också men vinden var måttlig och vi seglade i en slör.

Vi insåg att vi hade lite bråttom och var tvungen att ta motorn till hjälp, ner med segel och det var i rättans tid för sen kom regnet!! Men blöta, frusna och trötta kom vi fram i inloppet till hamnen kl 02.45 (man var lite avis på ungarna som låg nerstoppade i en varm säng) men nu var det bara det kluriga kvar, med en smal ränna, aldrig varit där, så man har ingen aning om hur det ska se ut och kolsvart, endast några gröna lysbojar som blinkar lite ( dock inte alla) styr Björne sakta, sakta in oss
och med hjärtat i halsgropen väjde han i sista sekund för en stor (icke lysande boj) herrejävlar..... Stor var den och gjord av stål....vad hade hänt om vi drämt rakt på?  I och för sig åkte vi väldigt sakta men vi hade ändå strömmen med oss.

Till slut kom vi in i hamnen och vi försökte lokalisera vart båtarna låg och vi hittade en rejäl plats åt Gaija , när hon var ordentligt förtöjd stöp vi i säng runt 04.30 tiden......

Den natten sov vi gott!!!

Dagen efter vid lunchtid tog vi lokalbussen in till Borkum, man kände av natten och blev inte där så länge. Men en lunch i solen och lite stadsvandring blev det.

I dag den 8e kom vi hit till Delfzijl  i Holland med en underbar segling i slör/läns och medströms hela vägen ner.

I morgon hade vi tänkt att gå en bit in i kanalen, tyvärr har vi för djup båt för att gå hela vägen så vi får nöja oss med en liten bit.... Spännande!!

På återseende

Spiekeroog: En segelbåt som en timme tidigare låg i vattnet.

Spiekeroog: Många båtar som några timmar tidigare låg 3 meter högre.

Tummen upp för (i) Tessan!

Fyrbåten på Borkum. Enda båten av denna typ där rökning är tillåten.